Values and Being: Critical Analysis of Manfred Frings’ Idea of Functional Existence of Values

Автор(и): Фостяк Тарас
Тип матеріалу: Стаття
Мова публікації: англійська
Випуск: 2019 №4
Сторінки: 104-113
Анотація: 

У статті здійснено критичний розгляд концепції функціонального існування цінностей Манфреда Фрінґса, яка є спробою прояснення способу буття цінностей у феноменологічній аксіології Макса Шелера. У центрі уваги перебуває завдання дослідження онтологічних передумов інтерпретації Фрінґса, експлікації її внутрішніх суперечностей та проблематичних концептуальних наслідків. Показано, що інтерпретація Фрінґса не враховує принципове для феноменологічної аксіології розрізнення реального та ідеального аксіологічного вимірів; це неврахування й визначає дві основні тези Фрінґсової концепції – тезу про буття цінностей як досвідну даність і тезу про функціональне існування цінностей. Показано, що послідовне відстоювання обох тез породжує неусувні суперечності. Редукція буття цінностей до даності в досвіді, а відтак заперечення ідеального виміру цінностей, унеможливлює леґітимну апеляцію до автономного морального принципу, руйнуючи таким чином ідею ціннісного абсолютизму, визначальну для етичного проекту Шелера; крім того, онтологічна іманентизація цінностей підважує статус сутностей, ставлячи під сумнів правомірність феноменологічних претензій на строге ейдетичне пізнання. Своєю чергою, інша теза Фрінґсової концепції – про функціональне існування цінностей – містить латентне припущення поза-досвідного буття цінностей, вступаючи у суперечність із попередньою тезою про їхнє суто досвідне буття. При цьому ідея функціонального існування має своїм наслідком змістове ототожнення «трансцендентних» та іманентних цінностей, що усуває ідею критеріологічної автономії, можливої лише за матеріальної та онтологічної нетотожності нормативного та фактичного. Стаття включає вступ, шість тематичних розділів і висновок.

Abstract: 
The article contains a critical analysis of Manfred Frings’ interpretation of Max Scheler’s conception of value-being. The core task of the article is to reveal ontological implications of Frings’ interpretation, explicate its inner contradictions and problematical conceptual results. It is shown that Frings’ interpretation rests upon the disregard of the distinction between the ideal and real axiological realms, which is essential for Scheler; Frings’ omitting of the ideal value-realm with its aprioristic laws and relations determines two main theses of his interpretation, i.e. the thesis of the value-being as mere experiential givenness as well as the thesis of functional existence of values. It is further demonstrated that both theses inescapably lead to contradictions. Specifically, the reduction of the value-being to mere experiential givenness makes impossible any attempt to determine the autonomous criterion for moral oughtness and, thereby ruining the idea of ethical absolutism, which defines the core aspiration for Scheler’s value-ethics. Similarly, the ontological immanentisation of values seriously challenges the ontological status of essences and, thus, makes impossible the idea of phenomenology as a rigorous eidetic science. Frings’ other thesis, i.e. the thesis of functional existence of values, implies the pre-experiential being of values, and, henceforth, comes into conflict with the thesis of purely representational being of values. Still, the assumption of functional existence leads to the material, viz. contential, identifying of pre-experiential and experiential values, ultimately questioning the possibility of contrast between actual and normative state of affairs and, therefore, demolishes the very idea of an autonomous criterion for moral conduct.
84
Постійна адреса матеріалу
http://journal.philosophy.ua/node/7925
Як цитувати
Фостяк Тарас (2019). Values and Being: Critical Analysis of Manfred Frings’ Idea of Functional Existence of Values . Філософська думка, №4. с. 104-113.
Завантажити: 
References: 

Blosser, Ph. (1999). Six Questions Concerning Scheler’s Ethics. Journal of Value Inquiry, 33(2), 211–225.

Blosser, Ph. (1997a). Ethics in Scheler. In L. Embree et al. (Ed.), Encyclopedia of Phenomenology (pp.189–194). New York: Springer Publishing Company.

Blosser, Ph. (1997b). Scheler’s Theory of Values Reconsidered. In J. G. Hart & L. Embree (Ed.), Phenomenology of Values and Valuing (pp. 155–167). New York: Springer Publishing Company.

Frings, M. S. (1987). Introduction to Three Essays by Max Scheler. In M. S. Frings (Ed.) Person and Self-Value (pp. XI–XXIX). Dordrecht: Martinus Nijhoff Publishers.

Frings, M. S. (1997). The Mind of Max Scheler. Milwaukee: Marquette University Press.

Hartmann, N. (1962). Ethik. Berlin: Walter de Gruyter & Co.

Scheler, M. (1916). Der Formalismus in der Ethik und die Materiale Wertethik. Halle: Verlag von Max Niemeyer.

Scheler, M. (1973a). Formalism in Ethics and Non-Formal Ethics of Values. Evanston: Northwestern University Press.

Scheler, M. (1957). Ordo Amoris. In Max Scheler, Gesammelte Werke. Bd. X. (S. 345–376). Bern: Francke Verlag.

Scheler, M. (1973b). Ordo Amoris. In Max Scheler, Selected Philosophical Essays (pp. 98–135). Evanston: Northwestern University Press.