Розширена електронна версія

Феномен поклику: голоси і тиша у досвіді покликання

Автор(и): Мулярчук Євген
Тип матеріалу: Стаття
Мова публікації: українська
Випуск: 2019 №4
Сторінки: 93-103
Анотація: 

Статтю присвячено аналізу досвіду покликання в екзистенційно-феноменологічному аспекті. Розкрито виявлення поклику в чутті та розумінні людини як її спрямування до буття у світі та як подію її особистісного існування. Показано, що покликання відповідає потребі людини виходити поза межі власної самості до спів-буття з людьми, служіння справі та ідеалам. Проаналізовано проблему екзистенційної та релігійної істини поклику.

Розкрито значення голосу і тиші у феноменальному полі покликання. Проаналізовано відмінність голосового та візуального досвіду, чуття і бачення, потребу в організації звукового буття у самосвідомості людини. Показано значення тиші як внутрішнього простору досвіду людини. Тиша досліджується як екзистенційний феномен, як особливе налаштування, що створює умову для переживання повноти буття людини. Тиша розкрита як буттєвий вимір, з якого походить мова, голос сумління, та в якому має дійсність переживання відповідальності людини. Таким чином, у тиші відбувається чуття людиною себе та виявляється поклик до неї.

Abstract: 
The article deals with the analysis of the experience of calling in the existential and phenomenological aspects. The phenomenon of call revealed in the experience of sensing and understanding of human being towards the world and as an event of a personal existence. The study proves that calling responds to the human need of going over the limits of own self towards the co-existence with people, serving the life-work and the ideals. The author analyses the problem of existential and religious truth.The research discovers the meaning of voices and silence in the phenomenal field of calling. Analyzed the difference between the vocal and visual experience, between the feeling and seeing, the necessity of organization of a sound being in human self-consciousness. The meaning of silence is explicated as an internal space of human experience. Silence is researched as an existential phenomenon,  as a special mood making possible for a personality to experience the fullness of being. Silence is revealed as an existential dimension of the origin of language, of the voice of conscience and as a reality of the experience of responsibility of a personality. Therefore, in silence takes place sensing of oneself and occurs the revelation of a call for a person.
442
Постійна адреса матеріалу
http://journal.philosophy.ua/node/7924
Як цитувати
Мулярчук Євген (2019). Феномен поклику: голоси і тиша у досвіді покликання . Філософська думка, №4. с. 93-103.
Завантажити: 
References: 

Bystrytskiy, Ye.K. (2018). Еxistential truth and “post-truth”. [in Ukrainian] Philosophical thought, 5, 54-71. [=Бистрицький 2018].

Heidegger, M. (1991). Saying of Anaximandr. In: Heidegger, M. A conversation on a country road. (pp. 28-68) [in Russian]. Мoscow: Vysshaya shkola. [= Хайдеггер 1991].

Heidegger, M. (1997). Being and time. [in Russian]. Мoscow: Ad Marginem. [= Хайдеггер 1997].

Heidegger, M. (2007). On the way to language. [in Ukrainian]. Lviv: Litopys. [=Гайдеггер 2007].

Каggе, Е. (2017). Silence in the Age of Noise / tr. from English J.Lebedenko. [in Ukrainian]. Kharkiv: Club of family leisure. [=Каґґе 2017].

Kierkegaard, S. (1993). Fear and trembling / tr. From Danish. [in Russian]. Мoscow: Respulica. [=Кьеркегор 1993].

Kierkegaard, S. (2005). Concluding unscientific postscript to philosophical fragments / tr. from Danish of N. Isaeva, S. Isaev. [in Russian]. St. Petersburg.: St.-Petyerburg University. [=Кьеркегор 2005].

Muliarchuk, Ye. І. (2017). On the concept of calling. [in Ukrainian]. Philosophical thought, 3, 94-106. [=Мулярчук 2017].

Pascal, B. (1994). The thoughts / tr. from French О.Khoma. [in Russian]. Кyiv: REFL-book. [=Паскаль 1994].

Sartre, J. P. (2002). Being and nothing: Experience of phenomenological ontology / tr. from Fr. V. I. Koliadko. [in Russian]. Мoscow: ТЕRRА – Knizhnyi klub; Respublica. [=Сартр 2002].