Герменевтика біблійного тексту в антіохійській школі: «Вступ до божественних писань» Адріана Антіохійського

Автор(и): Бойчун Марія
Мова публікації: українська
Сторінки: 92-103
Анотація: 

Головною метою дослідження було визначення місця грецьких ревізій Святого Письма в антіохійській екзегетичній практиці на прикладі праці Адріана Антіохійського «Εἰσαγωγή εἰς τὰς θείας γραφάς» («Вступ до Божественних Писань»). Детальний аналіз твору передбачав виокремлення герменевтичної та лінґвістичної проблематики, а також фіксацію мовних особливостей тексту: фонетики, морфології, синтаксису та лексики. Аналіз всіх рівнів мови автора був необхідним для адекватного розуміння тексту та зіставлення біблійних цитувань із наявними ревізіями Святого Письма. Тому специфіку підходу Адріана Антіохійського до сакрального тексту, поняттєвого апарату твору, джерельної бази (різночитання біблійного тексту) дали змогу визначити методи текстуального та контекстуального аналізу, а також порівняльний та статистичний методи.

Результатом дослідження стало доведення гіпотези про наявність у цитуваннях Адріаном біблійних текстів чітких збігів із давньоєврейським текстом та сирійським перекладом, що підкреслює відсутність універсального стандарту Септуагінти, який існував би як кодифікована текстологічна традиція серед представників школи Антіохії. Також підтверджено факт цитування Адріаном біблійного тексту з пам’яті та припущення про можливість самостійного перекладу Святого Письма Адріаном або ж наявність перед ним ревізії тексту, не відомої нам сьогодні. Теза про широкий контекст співіснування текстових традицій, зокрема у V сторіччі, серед представників Антіохійської школи, дістала всебічне обґрунтування.

Abstract: 
The main purpose of the study was to determine the place of the Greek revisions of the Scripture in Antiochian exegetical practice, on the example of the work of Adrian of Antioch “Εἰσαγωγή εἰς τὰς θείας γραφάς” (“Introduction to the Divine Scriptures”). The detailed analysis of the work envisaged the highlighting of hermeneutic and linguistic issues, as well as the fixation of linguistic features of the text: phonetics, morphology, syntax and vocabulary. An analysis of all levels of the author’s language was necessary for an adequate understanding of the text and the comparison of biblical quotations with existing revisions of the Scriptures. Therefore, the method of textual and contextual analysis, comparative and statistical methods allowed to determine the specificity of Hadrian’s approach to the sacred text, the conceptual apparatus of his work and the source (divergences of the biblical text).The hypothesis of the presence in Adrian’s citations of clear matches with the Hebrew text and the Syriac translation is proved in this article, which emphasizes the absence of a universal standard LXX that would exist as a codified textological tradition among representatives of the Antioch school. Adrian’s quotation from the memory of the biblical text was also confirmed, in the same way as the assumption about the possibility of Adrian’s translation of the Holy Scriptures and the option of having an existing revision of the text before him, but unknown to us today. The thesis of the broad context of the coexistence of textual traditions, in particular in the 5th century, among the representatives of the Antioch school, found its comprehensive justification.
15
Постійна адреса матеріалу
http://journal.philosophy.ua/node/7892
Як цитувати
Бойчун Марія (2019). Герменевтика біблійного тексту в антіохійській школі: «Вступ до божественних писань» Адріана Антіохійського . Філософська думка, №3. с. 92-103.

Повна версія матеріалу ще відсутня у відкритому доступі. Ви можете завантажити уривок тексту за посиланням нижче або звернутися до друкованого примірника часопису для ознайомлення із повним змістом статті. Повнотекстовий матеріал буде розміщено у відкритому доступі через рік після виходу друкованого випуску журналу. 

Джерела: 

Біблія, або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту. Із мови давньоєврейської й грецької на українську дослівно наново перекладена (2009), пер. І. Огієнка 1962 р. Київ: Українське

Вейсман, А.Д. Греческо-русский словарь (2006). Москва: Греко-латинский кабинет Ю.А. Шичалина.

Біблійне Товариство.

Дынник, В.И. Литературная энциклопедия: Словарь литературных терминов (1925), т. 2. Москва, Ленинград: Издательство Л. Д. Френкель.

Литературная энциклопедия: Словарь литературных терминов (1925), в 2-х т., под ред. Н. Бродского, А. Лаврецкого, Э. Лунина, В. Львова-Рогачевского, М. Розанова, В. Чешихина-Ветринского. Москва, Ленинград: Издательство Л. Д. Френкель.

Biblia Hebraica Stuttgartensia by Donald R. Vance; George Athas; Yael Avrahami (2002, May). A Reader’s Edition, Hendrickson Publishers.

Brock, S. (1999). From Ephrem to Romanos: Interactions between Syriac and Greek in Late Antiquity. Aldershot: Ashgate Publishing.

Corley, B., Lemke, S.W., Lovejoy, G.I. Biblical Hermeneutics: A Comprehensive Introduction to Interpreting Scripture (2002). S.l.: Broadman and Holman.

Gossling, Adrians εἰσαγωγή — aus neu aufgefundenen Handschriften herausg., ubersetzt und erlau-tert (1887). Berlin.

Ketabe Qadise h Ketabe de-Diyatiqi Atiqa ve-Hadata (Syriac Bible) by Lee, Samuel (1826). London: British and Foreign Bible Society.

Lampe, G.W.H. (1961). A Patristic Greek Lexicon. Oxford: Clarendon Press.

Liddell, H.G., Scott, R. (1996). Greek-English Lexicon. Oxford: Clarendon press.

Martens, P.W. (2017). Adrian’s Introduction to the Divine Scriptures, An Antiochene Handbook for Scriptural Interpretation. In Oxford Early Christian Texts.

McLeod, F.G. (2009). Theodore of Mopsuestia, Early Church Fathers. London, New York: Routledge.

Migne, J.-P. Patrologiae cursus completus (1888). T. 98. Series Graeca. Paris.

Nash, Н.S. (1892). The Exegesis of the School of Antioch. A Criticism of the Hypothesis that Aristotelianism was a Main Cause in Its Genesis. Journal of Biblical Literature, 11, 22—37.

Nassif, B. (2002). Antiochene θεωρία in John Chrysostom’s Exegesis. In Ancient &Postmodern Chrystianity. Paleorthodoxy in the 21st Century. Downess Grove, Illinois: Inter Varsity Press.

Septuaginta (1935 [1971]). Vol. 1, 9th edn., Hrsg. Rahlfs, A. Stuttgart: Württembergische Bibelanstalt.

The Greek New Testament (2000), 4th revised edition. Stuttgart: UBS.Publishing house.

References: 

Biblia Hebraica Stuttgartensia by Donald R. Vance; George Athas; Yael Avrahami (2002, May). A Reader’s Edition, Hendrickson Publishers.

Brock, S. (1999). From Ephrem to Romanos: Interactions between Syriac and Greek in Late Antiquity. Aldershot: Ashgate Publishing.

Corley, B., Lemke, S.W., Lovejoy, G.I. Biblical Hermeneutics: A Comprehensive Introduction to Interpreting Scripture (2002). S.l.: Broadman and Holman.

Dynnik, V.I. Literary Encyclopedia: Dictionary of Literary Terms (1925), vol. 2. Moscow, Leningrad: L.D. Frenkel Publishing house. [=Дынник 1925]

Gossling, Adrians εἰσαγωγή — aus neu aufgefundenen Handschriften herausg., ubersetzt und erlautert (1887). Berlin.

Ketabe Qadise h Ketabe de-Diyatiqi Atiqa ve-Hadata (Syriac Bible) by Lee, Samuel (1826). London: British and Foreign Bible Society.

Lampe, G.W.H. (1961). A Patristic Greek Lexicon. Oxford: Clarendon Press.

Liddell, H.G., Scott, R. (1996). Greek-English Lexicon. Oxford: Clarendon press.

Literary Encyclopedia: Dictionary of Literary Terms (1925), in 2 vols,. / ed. by N. Brodskii, A. Lavretskii, E. Lunin, V. Lvov-Rogachevskii, M. Rozanov, V. Cheshichin-Vetrinskii. [In Russian] Moscow, Leningrad: L.D. Frenkel Publishing house.[= Литературная энциклопедия 1925]

Martens, P.W. (2017). Adrian’s Introduction to the Divine Scriptures, An Antiochene Handbook for Scriptural Interpretation. In Oxford Early Christian Texts.

McLeod, F.G. (2009). Theodore of Mopsuestia, Early Church Fathers. London, New York: Routledge.

Migne, J.-P. Patrologiae cursus completus (1888). T. 98. Series Graeca. Paris.

Nash, Н.S. (1892). The Exegesis of the School of Antioch. A Criticism of the Hypothesis that Aristotelianism was a Main Cause in Its Genesis. Journal of Biblical Literature, 11, 22-37.

Nassif, B. (2002). Antiochene θεωρία in John Chrysostom’s Exegesis. In Ancient &Postmodern Chrystianity. Paleorthodoxy in the 21st Century. Downess Grove, Illinois: Inter Varsity Press.

Septuaginta (1935 [1971]). Vol. 1, 9th edn., Hrsg. Rahlfs, A. Stuttgart: Württembergische Bibe-lanstalt.

The Bible, or the Book of Scripture of the Old and New Testament. From the language of Hebrew and Greek into Ukrainian literally translated (2009), tr. by I. Ogienko, 1962. [In Ukrainian] Kyiv: Ukrainian Bible Society. [=Біблія 2009]

The Greek New Testament (2000), 4th revised edition. Stuttgart: UBS. Publishing house.

Weisman, A.D. Greek-Russian dictionary (2006). [In Russian] Moscow: Greco-Latin cabinet of Yu.A. Shichalin. [=Вейсман 2006]