Феноменологічне дослідження візуального досвіду: погляд художника (за творами Мориса Мерло-Понті)

Тип матеріалу: Стаття
Мова публікації: українська
Випуск: 2018 №1
Сторінки: 94-105
Анотація: 

Метою статті є висвітлення особливостей візуального досвіду в проекті феноменології сприйняття Мориса Мерло-Понті. Досліджено вплив учень Декарта і Гусерля на формування теорії бачення Мерло-Понті. Разом із тим виявлено межі цього впливу через аналіз методологічного розриву теорії Мерло-Понті із, відповідно, картезіанським вченням про свідомість та трансцендентальною феноменологією. Проаналізовано роль тіла у візуальному досвіді та особливості погляду художника в цьому контексті через словник, запропонований Мерло-Понті. Встановлено, що специфіка візуального досвіду, як його виписує французький феноменолог, нерозривно пов’язана з його теорією тілесності, яка передбачає, що для феноменологічного дослідження тіло і його відчуття є не менш цінними об’єктами, ніж акти свідомості. Така методологічна настанова надає теоретичну можливість розвитку візуальної теорії в її сучасній формі.

Abstract: 
The article aims to discuss the peculiarities of visual experience in the Merleau-Ponty’s phenomenology of perception. Besides, the article outlines the influence of Husserl’s and Descartes’s works on the formation of Merleau-Ponty’s vision theory. The paper also examines the limits of this influence and how Merleau-Ponty's theory challenges the fundamental principles of the Cartesian and Husserlian doctrines. Furthermore, there is analyzed the role of the body in visual experience and, given the context, it also considers the specificities of the artist’s eye. The author concludes that visual experience in its particularity inextricably links with Merleau-Ponty’s theory of corporeality, which presupposes that for the phenomenological investigation, the body and its senses are as valuable as acts of consciousness. Such approach developed by Merleau-Ponty has become a methodological ground for the visual theory as an independent field of research.
559
Постійна адреса матеріалу
http://journal.philosophy.ua/node/7719
Як цитувати
Аветисян Анастасія (2018). Феноменологічне дослідження візуального досвіду: погляд художника (за творами Мориса Мерло-Понті) . Філософська думка, №1. с. 94-105.
Завантажити: 
Джерела: 

Вальденфельс, Б. (2003). Ключевая роль тела в феноменологии Мориса Мерло-Понти. В: Мерло-Понти, М. Видимое и невидимое (c. 379–399). Минск: Логвинов.

Гусерль, Е. (2009). Досвід і судження. Дослідження генеалогії логіки / Пер. з нім. В. Кебуладзе. Київ: ППС-2002.

Гуссерль, Э. (1999). Идеи к чистой феноменологии и феноменологической философии, т. 1, пер. с нем. А.В. Михайлова. Москва: ДИК.

Декарт, Р. (1953). Диоптрика. В: Рассуждение о методе с приложениями. Диоптрика, Метеоры, Геометрия (с. 69–90). Москва: АН СССР.

Дюфренн, М. (2007). Эстетика и философия. В: Хрестоматия. Эстетика и теория искусства ХХ века (с. 151–161), ред. Н.А. Хренов, А.С. Мигунов. Москва: Прогресс.

Кебуладзе, В. (2012). Феноменологія досвіду. Київ: Дух і Літера.

Мерло-Понти, М. (2006) Видимое и невидимое, пер. з франц. О.Н. Шпараги. Минск: Логвинов.

Мерло-Понти, М. (1992). Кино и новая психология, пер. с франц. М. Ямпольского. Отримано з: http:www.psychology.ru.library.00038.shtml.

Мерло-Понти, М. (2001). Косвенный язык и голоса безмолвия. В: Знаки (с. 44–94). Москва: Искусство.

Мерло-Понти, М. (1992). Око и дух, пер. с франц. А. Густыря. Москва: Искусство.

Мерло-Понти, М. (2014). Сомнения Сезанна. В: (Пост)Феноменология: новая феноменология во Франции и за ее пределами (с. 102–118), сост. С. Шолохова, А. Ямпольская. Москва: Академический проект, Гаудеамус.

Мерло-Понті, М. (2003). Видиме й невидиме: З робочими нотатками, пер. з франц. Є. Марічева. Київ: Видавничий дім «КМ Академія».

Мерло-Понті, М. (2001). Феноменологія сприйняття, пер. з франц., післямова та прим. О. Йосипенко, С. Йосипенка. Київ: Український Центр духовної культури.

Петровская, Е. (2010). Лекция 2. Морис Мерло-Понти. В: Теория образа  (с. 42–67). Москва: РГГУ.

Ямпольская, А. (2014). От пассивности к аффективности. В: (Пост)Феноменология: новая феноменология во Франции и за её пределами (с. 229–240), сост. С. Шолохова, А. Ямпольская. Москва: Академический проект, Гаудеамус.

Dufrenne, M. (1973). The Phenomenology of Aesthetic Experience. trans. ed. S. Casey. Evanston: Northwestern University Press.

Merleau-Ponty, M. (1966). Le doute de Céza. In: Sens et Non-sens (15–44). Paris: Les Éditions Nagel. Retrieved from: http://classiques.uqac.ca.classiques.merleau_ponty_maurice.sens_et_non_sens.sens_et_non_sens.pdf.

Merleau-Ponty, M. (1964). L’oeil et l’esprit. Paris: Les Éditions Gallimard. Retrieved from: http://classiques.uqac.ca.classiques.merleau_ponty_maurice.oeil_et_esprit.oeil_et_esprit.pdf.

Merleau-Ponty, M. (1979). Le Visible et l’Invisible. Notes de travail. sous la direction de C. Lefort. Paris: Gallimard. Retrieved from: https://monoskop.org.images.c.c6.Merleau_Ponty_Maurice_Le_Visible_et_L_Invisible_1979_2001.pdf.

References: 

Descartes, R. (1953). Dioptrics. [In Russian] In: Discourse on the Method with annexes Dioptrics, Meteors, Optics (69-190). Moscow: AS USSR. [= Декарт 1953]

Dufrenne, M. (1973). The Phenomenology of Aesthetic Experience. trans. ed. S. Casey. Evanston: Northwestern University Press.

Dufrenne, M. (2007). Aesthetics and Philosophy. [In Russian] In: The Compilation. Aesthetics and Art Theory of XX century (151-161), eds. Khrenov N., Migunov A. Moscow: Progress [= Дюфренн 2007]

Husserl, E. (1999). Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy. Book 1. [In Russian] Moscow: DIK. [= Гуссерль 1999]

Husserl, E. (2009). Experience and Judgment: Investigations in a Genealogy of Logic. [In Ukrainian] Kyiv, PPC-2002. [= Гусерль 2009]

Kebuladze, V. (2012). Phenomenology of the experience. [In Ukrainian] Kyiv: Dukh i litera. [= Кебуладзе 2012]

Merleau-Ponty, M. (1964). L'oeil et l'esprit. Paris: Les Éditions Gallimard. Retrieved from: http://classiques.uqac.ca.classiques.merleau_ponty_maurice.oeil_et_esprit.oeil_et_esprit.pdf

Merleau-Ponty, M. (1966). Le doute de Céza. In: Sens et Non-sens (15-44). Paris: Les Éditions Nagel. Retrieved from: http://classiques.uqac.ca.classiques.merleau_ponty_maurice.sens_et_non_sens.sens_et_non_sens.pdf

Merleau-Ponty, M. (1979). Le Visible et l'Invisible. Notes de travail, sous la direction de C. Lefort. Paris: Gallimard. Retrieved from:   https://monoskop.org.images.c.c6.Merleau_Ponty_Maurice_Le_Visible_et_L_Invisible_1979_2001.pdf  https://doi.org/10.14375/NP.9782070286256

Merleau-Ponty, M. (1992). Eye and Mind. [In Russian] Moscow: Iskusstvo [= Мерло-Понти 1992]

Merleau-Ponty, M. (1992). The Film and the New Psychology. [In Russian] Retrieved from: http:www.psychology.ru.library.00038.shtml [= Мерло-Понти 1992]

Merleau-Ponty, M. (2001). Indirect Language and the Voices of Silence. [In Russian] In: The Signs (44-94). Moscow: Iskusstvo. [= Мерло-Понти 2001]

Merleau-Ponty, M. (2001). Phenomenology of Perception. [In Ukrainian] Kyiv: Ukrainian Center of the Spiritual Culture [= Мерло-Понті 2001]

Merleau-Ponty, M. (2003). The Visible and the Invisible. Followed by Working Notes. [In Ukrainian] Kyiv: Publishing House “KM Academy”. [= Мерло-Понті 2003]

Merleau-Ponty, M. (2006). The Visible and the Invisible. [In Russian] Minsk: Logvinov. [= Мерло-Понти 2006]

Merleau-Ponty, M. (2014). Cézanne’s Doubt [In Russian] In: (Post)Phenomenology: New Phenomenology in France and beyond (229-240), eds. Sholokhov S., Yampolskaya A. Moscow: Academical Project, Gaudeamus. [=Мерло-Понти 2014]

Petrovskaya, E. (2010). Lecture 2. Maurice Merleau-Ponty. [In Russian] In: Theory of the Image (42-67). Moscow: RSHU [= Петровская 2010]

Waldenfels, B. (2006). The Central Role of the Body in Merleau-Ponty's Phenomenology. [In Russian] In: Maurice Merleau-Ponty The Visible and the Invisible, (379-399). Minsk: Logvinov [= Вальденфельс 2006]

Yampolskaya, A. (2014). From the Passivity to the Affectivity. [In Russian] In: (Post)Phenomenology: New Phenomenology in France and beyond, (229-240), eds. Sholohov, S, Yampolskaya, A. Moscow: Academical Project, Gaudeamus. [= Ямпольская 2014]