Метою статті є висвітлення особливостей візуального досвіду в проекті феноменології сприйняття Мориса Мерло-Понті. Досліджено вплив учень Декарта і Гусерля на формування теорії бачення Мерло-Понті. Разом із тим виявлено межі цього впливу через аналіз методологічного розриву теорії Мерло-Понті із, відповідно, картезіанським вченням про свідомість та трансцендентальною феноменологією. Проаналізовано роль тіла у візуальному досвіді та особливості погляду художника в цьому контексті через словник, запропонований Мерло-Понті. Встановлено, що специфіка візуального досвіду, як його виписує французький феноменолог, нерозривно пов’язана з його теорією тілесності, яка передбачає, що для феноменологічного дослідження тіло і його відчуття є не менш цінними об’єктами, ніж акти свідомості. Така методологічна настанова надає теоретичну можливість розвитку візуальної теорії в її сучасній формі.
Вальденфельс, Б. (2003). Ключевая роль тела в феноменологии Мориса Мерло-Понти. В: Мерло-Понти, М. Видимое и невидимое (c. 379–399). Минск: Логвинов.
Гусерль, Е. (2009). Досвід і судження. Дослідження генеалогії логіки / Пер. з нім. В. Кебуладзе. Київ: ППС-2002.
Гуссерль, Э. (1999). Идеи к чистой феноменологии и феноменологической философии, т. 1, пер. с нем. А.В. Михайлова. Москва: ДИК.
Декарт, Р. (1953). Диоптрика. В: Рассуждение о методе с приложениями. Диоптрика, Метеоры, Геометрия (с. 69–90). Москва: АН СССР.
Дюфренн, М. (2007). Эстетика и философия. В: Хрестоматия. Эстетика и теория искусства ХХ века (с. 151–161), ред. Н.А. Хренов, А.С. Мигунов. Москва: Прогресс.
Кебуладзе, В. (2012). Феноменологія досвіду. Київ: Дух і Літера.
Мерло-Понти, М. (2006) Видимое и невидимое, пер. з франц. О.Н. Шпараги. Минск: Логвинов.
Мерло-Понти, М. (1992). Кино и новая психология, пер. с франц. М. Ямпольского. Отримано з: http:www.psychology.ru.library.00038.shtml.
Мерло-Понти, М. (2001). Косвенный язык и голоса безмолвия. В: Знаки (с. 44–94). Москва: Искусство.
Мерло-Понти, М. (1992). Око и дух, пер. с франц. А. Густыря. Москва: Искусство.
Мерло-Понти, М. (2014). Сомнения Сезанна. В: (Пост)Феноменология: новая феноменология во Франции и за ее пределами (с. 102–118), сост. С. Шолохова, А. Ямпольская. Москва: Академический проект, Гаудеамус.
Мерло-Понті, М. (2003). Видиме й невидиме: З робочими нотатками, пер. з франц. Є. Марічева. Київ: Видавничий дім «КМ Академія».
Мерло-Понті, М. (2001). Феноменологія сприйняття, пер. з франц., післямова та прим. О. Йосипенко, С. Йосипенка. Київ: Український Центр духовної культури.
Петровская, Е. (2010). Лекция 2. Морис Мерло-Понти. В: Теория образа (с. 42–67). Москва: РГГУ.
Ямпольская, А. (2014). От пассивности к аффективности. В: (Пост)Феноменология: новая феноменология во Франции и за её пределами (с. 229–240), сост. С. Шолохова, А. Ямпольская. Москва: Академический проект, Гаудеамус.
Dufrenne, M. (1973). The Phenomenology of Aesthetic Experience. trans. ed. S. Casey. Evanston: Northwestern University Press.
Merleau-Ponty, M. (1966). Le doute de Céza. In: Sens et Non-sens (15–44). Paris: Les Éditions Nagel. Retrieved from: http://classiques.uqac.ca.classiques.merleau_ponty_maurice.sens_et_non_sens.sens_et_non_sens.pdf.
Merleau-Ponty, M. (1964). L’oeil et l’esprit. Paris: Les Éditions Gallimard. Retrieved from: http://classiques.uqac.ca.classiques.merleau_ponty_maurice.oeil_et_esprit.oeil_et_esprit.pdf.
Merleau-Ponty, M. (1979). Le Visible et l’Invisible. Notes de travail. sous la direction de C. Lefort. Paris: Gallimard. Retrieved from: https://monoskop.org.images.c.c6.Merleau_Ponty_Maurice_Le_Visible_et_L_Invisible_1979_2001.pdf.
Descartes, R. (1953). Dioptrics. [In Russian] In: Discourse on the Method with annexes Dioptrics, Meteors, Optics (69-190). Moscow: AS USSR. [= Декарт 1953]
Dufrenne, M. (1973). The Phenomenology of Aesthetic Experience. trans. ed. S. Casey. Evanston: Northwestern University Press.
Dufrenne, M. (2007). Aesthetics and Philosophy. [In Russian] In: The Compilation. Aesthetics and Art Theory of XX century (151-161), eds. Khrenov N., Migunov A. Moscow: Progress [= Дюфренн 2007]
Husserl, E. (1999). Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy. Book 1. [In Russian] Moscow: DIK. [= Гуссерль 1999]
Husserl, E. (2009). Experience and Judgment: Investigations in a Genealogy of Logic. [In Ukrainian] Kyiv, PPC-2002. [= Гусерль 2009]
Kebuladze, V. (2012). Phenomenology of the experience. [In Ukrainian] Kyiv: Dukh i litera. [= Кебуладзе 2012]
Merleau-Ponty, M. (1964). L'oeil et l'esprit. Paris: Les Éditions Gallimard. Retrieved from: http://classiques.uqac.ca.classiques.merleau_ponty_maurice.oeil_et_esprit.oeil_et_esprit.pdf
Merleau-Ponty, M. (1966). Le doute de Céza. In: Sens et Non-sens (15-44). Paris: Les Éditions Nagel. Retrieved from: http://classiques.uqac.ca.classiques.merleau_ponty_maurice.sens_et_non_sens.sens_et_non_sens.pdf
Merleau-Ponty, M. (1979). Le Visible et l'Invisible. Notes de travail, sous la direction de C. Lefort. Paris: Gallimard. Retrieved from: https://monoskop.org.images.c.c6.Merleau_Ponty_Maurice_Le_Visible_et_L_Invisible_1979_2001.pdf https://doi.org/10.14375/NP.9782070286256
Merleau-Ponty, M. (1992). Eye and Mind. [In Russian] Moscow: Iskusstvo [= Мерло-Понти 1992]
Merleau-Ponty, M. (1992). The Film and the New Psychology. [In Russian] Retrieved from: http:www.psychology.ru.library.00038.shtml [= Мерло-Понти 1992]
Merleau-Ponty, M. (2001). Indirect Language and the Voices of Silence. [In Russian] In: The Signs (44-94). Moscow: Iskusstvo. [= Мерло-Понти 2001]
Merleau-Ponty, M. (2001). Phenomenology of Perception. [In Ukrainian] Kyiv: Ukrainian Center of the Spiritual Culture [= Мерло-Понті 2001]
Merleau-Ponty, M. (2003). The Visible and the Invisible. Followed by Working Notes. [In Ukrainian] Kyiv: Publishing House “KM Academy”. [= Мерло-Понті 2003]
Merleau-Ponty, M. (2006). The Visible and the Invisible. [In Russian] Minsk: Logvinov. [= Мерло-Понти 2006]
Merleau-Ponty, M. (2014). Cézanne’s Doubt [In Russian] In: (Post)Phenomenology: New Phenomenology in France and beyond (229-240), eds. Sholokhov S., Yampolskaya A. Moscow: Academical Project, Gaudeamus. [=Мерло-Понти 2014]
Petrovskaya, E. (2010). Lecture 2. Maurice Merleau-Ponty. [In Russian] In: Theory of the Image (42-67). Moscow: RSHU [= Петровская 2010]
Waldenfels, B. (2006). The Central Role of the Body in Merleau-Ponty's Phenomenology. [In Russian] In: Maurice Merleau-Ponty The Visible and the Invisible, (379-399). Minsk: Logvinov [= Вальденфельс 2006]
Yampolskaya, A. (2014). From the Passivity to the Affectivity. [In Russian] In: (Post)Phenomenology: New Phenomenology in France and beyond, (229-240), eds. Sholohov, S, Yampolskaya, A. Moscow: Academical Project, Gaudeamus. [= Ямпольская 2014]