Володимир Біблер (1918–2000) – фундатор ориґінальної філософської системи діа-логіки, або логіки діалогу культур. Його філософія глибоко вкорінена в традиції класичної німецької філософії XIX сторіччя і є результатом її фундаментальної критики. Згідно з Біблером, кризи XX сторіччя, за яких було поставлено під знак запитання первинні поняття науки, етичні, правові, політичні принципи, естетичні критерії, є настільки радикальними, що заторкують першооснови класичної новоєвропейської раціональності. На відміну від філософії Нового часу (XVII–XIX сторіччя, Декарт, Кант, Фіхте, Геґель), що розуміла себе як науковчення, як обґрунтування розуму, що пізнає, та всієї науково-технічної цивілізації, для XX сторіччя, на думку Біблера, нагальною є філософія, що логічно обґрунтовує можливість гуманітарного розуму, зорієнтованого на цілісність культури. Культура ж обґрунтовує себе загалом, тільки виходячи за свої межі, на грані, в логічному діалозі з розумом іншої культури, з іншою культурою розуму. В цьому діалозі її можна зрозуміти як особливе всезагальне, як унікальну логіку (на відміну від Геґеля, Біблер обґрунтовує можливість різних логік), як цілісного суб’єкта розуміння з його особливим – і саме тому всезагальним (загальнозначущим) – розумом. У філософському підґрунті культури Біблер знаходить можливість різних культур, що немовби перебувають у діалозі одна з одною. Біблер послідовно розвиває концепцію культури як діалогу культур: культури різних епох не поглинають одна одну в перебігу проґресивного розвитку, але у мисленні, художньому баченні, суспільному бутті сучасної людини спілкуються, сперечаються, навзаєм передбачають та обґрунтовують одна одну. На підвалинах своєї діа-логіки Біблер розробив концепцію Школи діалогу культур.
Бахтин, М.М. (1979). Эстетика словесного творчества. Москва.
Библер, В.С. (2002). «Ах, какой воспитанный, образованный, просвещённый, культурный человек!…» (Об историческом, личностном и педагогическом споре этих определений). В: Замыслы. Москва.
Библер, В.С. (1991). От наукоучения – к логике культуры: Два философских введения в XXI век. Москва.
Библер, В.С. (2002). К философии культуры. В: Замыслы. Москва.
Курганов, С.Ю. (1989). Ребёнок и взрослый в учебном диалоге. Москва.
Bakhtin, M.M. (1979). Esthetics of Philological Creative Work. [In Russian]. Moscow. [= Бахтин 1979]
Bibler, V.S. (2002). “O, what a brought up, educated, enlightened, cultured man!…” ]In Russian].(On the historical, personal and pedagogical argument of these definitions). In: Intensions. [= Библер 2002]
Bibler, V.S. (1991). From science study – to logic of culture: Two philosophic introductions to the 21st century. [In Russian]. Moscow. [= Библер 1991]
Bibler, V.S. (2002). On the philosophy of culture. [In Russian]. In: Intensions. Moscow. [= Библер 2002]
Kurganov, S.Yu. (1989). A child and an adult in an educational dialogue. [In Russian]. Moscow. [= Курганов 1989]