У статті зроблено спробу окреслити методологічну базу для аналізу російсько-українського конфлікту. Конфлікт аналізується у контексті сучасної філософії, ґрунтованої на феноменологічному методі Едмунда Гусерля, з одного боку, і перспективі лінґвістичного повороту, ініційованого Людвіґом Вітґенштайном, з іншого боку. Такий підхід передбачає розгляд міжнародного конфлікту як особливої комунікативної ситуації, головними конституювальними елементами якої є суспільний консенсус і диссенсус. В цьому контексті конфлікт може бути переписаний мовою сучасної філософії як двосторонній процес створення суспільством дискурсу і конституювання суспільства дискурсом. Аналіз російсько-українського конфлікту в контексті сучасної філософії є плідним і для самої філософії підходом, оскільки таке «зіткнення» з реальністю є перевіркою її епістемологічного потенціалу. Як виявилося в пропонованому дослідженні, цей аналіз дає підстави для висновку про недостатність парадигми інтерсуб'єктивності як контексту аналізу міжнародного конфлікту та обмеження концепту мови як достатнього онтологічного підґрунтя, що дає змогу пояснити діалектику консенсусу і диссенсусу у структурі міжнародного конфлікту. У статті висловлено думку, що проблема недостатності концепту інтерсуб’єктивності може бути розв’язана лише за допомоги екстралінґвістичних (тобто таких, що перебувають поза межами мови) елементів. Зокрема, як такий елемент було запропоновано концепцію влади як метамови, що забезпечує достатню основу для до слідження архітектоніки міжнародного конфлікту.
Balibar, E. (2003). We, the People of Europe? Reflections on Transnational Citizenship. Princeton University Press, 304 pp.
Bard, A. (2012). The Internet Revolution. The lecture on the conference Berlin’2012 NEXT; Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=cGGBWssRAhI
Bourdieux, P. (2007). Sociology of the social space. [In Russian]. St. Petersburg: Aleteya, pp. 87-96. [= Бурдье 2007]
Brzezinski, Z. (1997). The Grand Chessboard. NewYork: Basic Books, 224 p.
Luhmann, N. (2001). Power. [In Russian]. Мoscow: Praxis, 256 p. [= Луман 2001]
Habermas, J. (1987). The Philosophical Discourse of Modernity. Twelve Lectures. MIT Press, 430 p.
Huntington, S. (1996). The Clash of Civilizations. NewYork: Simon&Schuster, 246 p.
Taleb, N. (2007). The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable. New York: Random House, 400 p.
Wittgenstein, L. (1922). Tractatus Logico-philosophicus. Retrieved from http://people.umass.edu/klement/tlp/